Gazdálkodj okosan! SZOLGÁLTATÁSCSOMAG
A szolgáltatás célja:
|
Hosszú távú cél, hogy - a városrészi lakók öngondoskodásra, önálló életvezetésre, környezettudatos gondolkodásra, hosszú távú tervezésre szolgáló képességei, készségei fejlődjenek; - erősödjön a pénzügyi tudatosság; - a városrészben minél nagyobb számban működjenek a különböző korcsoportok és társadalmi rétegek hétköznapi problémáira reagálni képes önsegítő csoportok. A szolgáltatás közvetlen célja - az alapvető pénzügyi, gazdálkodási, háztartásvezetési ismeretek, praktikák és - az öngondoskodást erősítő pénzügyi konstrukciók megismertetése; - téma-specifikus érdek- és értékközösségek fejlesztése, ismeret- és tudásátadásra alkalmas, rendszeres időközönként szervezett, interaktív közösségi alkalmak képzés és egyéni tanácsadási lehetőségek biztosításával. |
A szolgáltatás célcsoportja:
|
Közvetlen célcsoport 1. Hátrányos helyzetű városrészi családok; 2. Nyugdíjba vonulás előtt állók, kiemelten azok, akik a rájuk irányadó nyugdíjkorhatárt 5 éven belül töltik be (ők különösen veszélyeztetettek lehetnek az állástalanság, anyagi szegénység tekintetében is); 3. Öregségi nyugdíjban, időskorúak járadékában részesülő idősek |
A szolgáltatás intézményi/szervezeti környezete, története |
PÉCS A szolgáltatástervezés folyamatában elsősorban az ECSGYK, az INSZI, a Fogd a Kezem Alapítvány és az Equalent Humán Tanácsadó Kft. - mint partnerszervezetek – hátrányos helyzetű csoportokkal, egyénekkel folytatott, alábbi területeken szerzett szakmai tapasztalataira építettünk: egyéni esetkezelések, munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű személyeknek szervezett csoportfoglalkozások, adósságkezelési szolgáltatás, otthon-közeli ellátások, képzések. A család- és gyermekjóléti szolgálat meszesi és uránváros-belvárosi szakmai egysége alapfeladat szerinti szolgáltatásokat nyújt a pénzbeli, természetbeli vagy szociális ellátásokhoz való hozzáférésben, rezsihátralékok kezelésében, a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésében, elhárításában. E mellett a nehéz helyzetbe kerülő felnőttek veszélyeztetettségét észlelő jelzőrendszer koordinációját is végzik, fogadják az ezzel kapcsolatos jelzéseket, és a szükséges módon beavatkoznak. A területen élők közül számos háztartás rezsi- és pénzintézeti hátralékokkal küzd. E háztartások részben igénybe veszik a család- és gyermekjóléti szolgálat adósságkezelési szolgáltatását. Az INSZI az otthon-közeli ellátások során jelen szolgáltatás szempontjából releváns szakmai tanácsadó tevékenységet végez az idősek gazdálkodásának támogatásában, a pénzügyi gazdálkodásban rejlő veszélyek tudatosításában. A Fogd a Kezem Alapítvány évek óta szervez pénzkezeléssel kapcsolatos foglalkozásokat, specifikusan az enyhe fogyatékosok és tanulásban akadályozott fiatalok részére. A célcsoport sajátosságaiból adódóan nagyon fontos az alapvető pénzkezeléssel összefüggő praktikák, tanácsok átadása. Az Equalent Humán Tanácsadó Kft. – többek között – középiskolás diákok körében pénzügyi tudatosság fejlesztésével foglalkozik. Az elmúlt évek során a megye számos iskolájában tartott fejlesztő csoportfoglalkozásokat a témában. |
A szolgáltatás tartalma /menete/ tevékenységei |
A csoportos foglalkozások, interaktív előadások kéthetente tematikus témák mentén zajlanak. A szükségletek, partneri tapasztalatok alapján az alábbi tématerületek körvonalazódtak. Háztartásukat tudatosan vezetők számára tervezett témák: - energiatakarékosság a háztartásban; - hagyományos vagy modern tisztítószert használjak? (ecet kontra vízkőoldó, mosószóda kontra fehérítő, mosószappan kontra modern foltoldó); - pénzbeosztást segítő módszerek (előre tervezett bevásárlás, a tárgyak háztartáson belüli újrahasznosítása, használt tárgyak vásárlása); - hogyan főzzünk kevés pénzből; - mikor lehet kedvező egy hitel, napi banki pénzügyek, pénzügyi kultúra, pénzügyi tudatosság.
Gazdálkodj tudatosan! – pénzügyi ismeretek középiskolásoknak képzés tematikája A képzés témáinak feldolgozása során nem a maximális ismeret átadása az elsődleges szempont, hanem az összefüggések megértése és a szemléletmód formálása. Tématerületek: - mit nevezünk gazdasági vállalkozásnak? Milyen vállalkozástípusok vannak? - a for- és nonprofit fogalma; - gazdasági fogalmak – számviteli ismeretek (számla, nyugta, könyvelés, eredmény, forgalom, veszteség, adóterhek); - üzleti tervezés és családi kassza, mik a közös pontok? - gazdasági növekedés és recesszió – milyen szempontok fontosak egy üzleti vállalkozás számára? - bankok – történeti kitekintés, mi a szerepe az üzleti és magánéletben? - munkáltató és munkavállaló – képzettség és tapasztalat, munkabér és tőkejövedelem; - skill-kompetencia-személyiség és bér összefüggései; - adók –állam viszonya, mi és miért van (allokáló, redisztribúció, stabilizáló)? - állam szerepei és intézményei (egészségügy, munkaügy, adóügy, igazságügy). |
A szolgáltatás módszertana:
|
Jelen szolgáltatás az ECSGYK és az INSZI - mint partnerszervezetek – által működtetett szolgáltatásokkal párhuzamosan, e szolgáltatásokra építve és a szolgáltató intézményekkel szoros együttműködésben zajlik. A szolgáltatás fejlesztése, kidolgozása során – a meglévő városrészi szolgáltatási tapasztalatokon túl – beépítettük a Miskolci Családsegítő Szolgálat „Gazdálkodj okosabban!” elnevezésű, elsősorban gyermekeknek kidolgozott jó gyakorlat, (Pünkösdi Pályázat, Jó gyakorlatok a családsegítésben, Budapest, NCSSZI, 2011.) valamint a Baranya Megyei Rendőrkapitányság „Idősek áldozattá válását megakadályozó program” adaptálható elemeit is. A foglalkozások során arra is választ kerestek, mennyire befolyásolható az ember a reklámok által, milyen buktatói vannak a hiteleknek. A szolgáltatáscsomagba tartozó szolgáltatási elemek az alábbi módszertani eszközökkel valósulnak meg: 1. Interaktív előadások, csoportos együttlétek; 2. Egyéni tanácsadások; 3. Képzések. |
A szolgáltatás eddig elért eredményei |
1. A szolgáltatást igénybe vevők (rajtuk keresztül családjuk és környezetük, valamint a helyi közösségek) - hosszabb távú tervezésre és magasabb szintű öngondoskodásra irányuló készségei, képességei erősödnek; - képessé válnak arra, hogy felmérjék, mire van szükségük és mire nem, milyen fogyasztás nélkülözhető, vagy halasztható el, vagyis - tudatos fogyasztókká válnak; - fogyasztásuk során (beleértve a vásárlásokat, a közművek és egyéb szolgáltatások igénybevételét) racionálisan, számukra kedvezőbb döntéseket hoznak; - képessé válnak érdekeik, jogaik érvényesítésére pénzügyi szolgáltatókkal, behajtó cégekkel, közműcégekkel szemben is; - pénzügyi, felelős háztartásgazdálkodási ismereteik, készségiek, tudásuk fejlődik, az esetlegesen korábban kialakult hibás minták korrekciós képessége erősödik. 2. A megismert praktikák hozzájárulnak a környezettudatos gondolkodás fejlődéséhez. 3. Az interaktív csoportok tagjai között kialakuló informális kapcsolatok továbbélnek, csíráját képezve öntevékeny lakossági kezdeményezések, önsegítő csoportok létrejöttének. |
A szolgáltatással kapcsolatos bővebb információk (pl. tanulmányok, cikkek) elérhetőségei; a szolgáltatást megvalósító szervezet/ intézmény/ szakember elérzetősége |
TÁMASZ Alapítvány Pécs
Y Közösségi Ház |